Najlepszy silnika poniżej 1,0 litra

Już czwarty raz z rzędu opracowana przez Forda jednostka 1,0 litra EcoBoost zdobyła wyróżnienie dla "Najlepszego silnika poniżej 1,0 litra". Ten zaszczytny tytuł jest przyznawany przez 87 dziennikarzy motoryzacyjnych z 35 krajów całego świata. Jurorzy oceniają charakterystyki silników, ich osiągi, zużycie paliwa, kulturę pracy i skuteczne wprowadzenie do produkcji zaawansowanych rozwiązań technicznych. W ubiegłym roku konstrukcja 1,0 litra EcoBoost trzeci raz z rzędu została okrzyknięta "Międzynarodowym Silnikiem Roku", natomiast w roku 2012 jednostka zdobyła wyróżnienie dla "Najlepszego Nowego Silnika".

Jednostka 1,0 litra EcoBoost jest oferowana w dziesięciu europejskich modelach Forda. Dwadzieścia procent wszystkich nowych samochodów tej marki sprzedanych w Europie w 2014 roku było wyposażonych w silnik o pojemności 1 litra, a w przypadku modelu Ford Fiesta było to blisko czterdzieści procent. Ford prowadzi również prace nad innowacyjnym układem odłączania cylindrów, który przyczyni się do dalszej poprawy ogólnej wydajności.

– Jednostka 1,0 litra EcoBoost zmieniła sposób, w jaki postrzegamy konstrukcje benzynowe o niewielkiej pojemności i jesteśmy dumni, że nasz silnik utrzymuje prowadzenie w klasie pomimo rosnącej liczby konkurentów – powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe. – Duch innowacji, który pomógł nam stworzyć tę jednostkę jest ciągle wśród nas obecny, dlatego nadal tworzymy nowe silniki.

Ford, we współpracy z inżynierami z Schaeffler Group, testuje nowe, dwumasowe koło zamachowe, które umożliwia odłączanie cylindrów w większym zakresie prędkości i obciążeń silnika przy jednoczesnym ograniczeniu hałasu, wibracji i drgań wewnętrznych. Testy drogowe prowadzone w centrum badawczym Forda w niemieckim Akwizgranie z wykorzystaniem prototypu dowiodły, iż możliwe jest dalsze zwiększenie wydajności nawet o 6 procent.

– Nawet w przypadku tak ekstremalnie pomniejszonego silnika, jakim jest 1,0 litra EcoBoost możemy liczyć na poprawę wydajności poprzez wprowadzenie systemu odłączania cylindrów – powiedział Carsten Weber, manager ds. zaawansowanych układów napędowych, Ford of Europe. – Najwyższym priorytetem podczas opracowywania nowych silników spalinowych przeznaczonych dla sektora motoryzacyjnego jest ciągła redukcja zużycia paliwa.

Silnik EcoBoost 1,0 litra, dostępny w wersjach o mocy 100, 125 i 140 KM, jest produkowany w europejskich fabrykach Forda w Kolonii w Niemczech i w miejscowości Krajowa w Rumunii. Jednostka jest obecnie oferowana w 72 państwach na całym świecie. Opracowana przez Forda konstrukcja otrzymała nagrodę International Paul Pietsch Award 2013 za techniczne innowacje wręczoną w Niemczech, nagrodę Colin Campbell Mitchell akademii Royal Academy of Engineering, wyróżnienie Dewar Trophy organizacji Royal Automobile Club w Wielkiej Brytanii oraz nagrodę Breakthrough Award magazynu Popular Mechanics w Stanach Zjednoczonych. Ford jest też pierwszym producentem aut, który wywalczył trofeum Ward’s 10 Best Engines dla silnika trzycylindrowego.

Globalna rodzina oszczędnych i mocnych jednostek EcoBoost obejmuje obecnie czterocylindrowe silniki 1,5 litra, 1,6 litra, 2 litrów i 2,3 litra oraz konstrukcje V6 o pojemności 2,7 i 3,5 litra. Największy silnik 3,5 litra trafi pod maskę najnowszego Forda GT, który wystartuje w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2016 roku.

– Opracowana przez Forda jednostka 1,0 litra EcoBoost to jeden z najlepszych przykładów tzw. downsizingu silnika – powiedział Dean Slavnich, współprzewodniczący siedemnastej gali rozdania nagród „Międzynarodowy Silnik Roku”, która odbyła się w Stuttgarcie oraz wydawca magazynu Engine Technology International. –Ta fantastyczna, trzycylindrowa konstrukcja dowodzi, że silniki spalinowe wciąż mają przed sobą wspaniałą przyszłość.

powrót